torsdag 3 maj 2012

Spansk aioli

Jag har vid några tillfällen ansträngt högerarmen och gjort en aioli. Ett recept som passat mig bra finns i boken "Tapas för alla tillfällen" (bokus)



Ingredienser:

  • 2 äggulor
  • 3-4 vitlöksklyftor (helt beroende på storlek och vitlök)
  • 0,5 dl vitvinsvinäger eller citronjuice (rekommenderar ca 2 msk citronjuice)
  • 2,5 dl olivolja (jag använde Zetas med smakstryka 4 av 10)


Instruktioner:
Först ett OBS! Enligt kommentarer och recept på temat online ska man ta fram ingredienserna i god tid innan så allt hinner få samma temperatur. Nu har man ju i 2st äggulor så jag tror inte det skulle skära sig ändå, men jag har ändå följt råden på nätet.


  • Blända 2 äggulor, 2 msk citron juice och ca 3 pressade vitlöksklyftor i en bunke
  • Vispa ihop ganska duktigt
  • Strila sedan ned ca 2,5 dl olivolja under intensiv vispning. Elvispen kan funka men jag har ej testat (än)
  • Det är med oljan och din inre vispglädje du skapar rätt konsistens



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar