söndag 26 februari 2012

Lördagslunch med chorizo från Robertsons

Under den ganska korta tid jag har bott i örebro har jag hittat en riktigt pärla, en krydda som gör livet lite godare att leva. Nu är det inte min sambo jag menar för vi träffades många år innan vi bestämde oss för att bli Örebroare. Det jag menar är Robertsons Charuteri bredvid brandstationen på Aspholmen. En ganska liten butik men som ändå väcker varma känslor i ett matglatt hjärta.

I lördags begav jag mig ut på en lite utflykt just dit och kom bland annat hem med deras egna Choritzo. Det tog inte lång tid innan den korven blev en smakrik lunch tillsammans med pasta och en sås gjord på de rester vi hade i kylen.

Örebro Choritzo med hemmagjord chillitomatsås




Recept för 2 personer

  • 3 Choritzos
  • Körsbärttomater en halv förpackning. 1-2 tomater fungerar säkert lika bra.
  • Rödlök ca 1/2
  • Skivade jalapenos 10-20st skivor (kvar från chilliburgaren)
  • Rödpaprika 1/2
  • Tomatpuré efter tycke och smak.


Tillagning
  1. Slanta upp korven. Gör med fördel Pac-Man snitt i dom.
  2. Mixa samman körbärstomaterna, rödlök, jalapenos, paprika, tomatpuré med lite vatten.
  3. Stek korven
  4. Värm såsen 
  5. Servera med pasta och sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar